Definition
Når spil bliver bliver brugt til at fremme en læring hos modtageren, kaldes det for Spilbaseret Læring. På grund af spillet får modtageren læring, og kan typisk bruge denne læring til at vinde dele af eller hele spillet.
Underviseren planlægger typisk et mindre forløb, eller et projekt forløb hvor der tages udgangspunkt i spillet, men selve udviklingen af kompetencerne som læres for at vinde spillet, foregår som regel væk fra skærmen/spillepladen. Spilbaseret Læring er kort sagt det som læres, for at kunne spille et spil.
Da spillene som regel har meget af handlingen givet på forhånd, så ligger udfordringen typisk i at få skabt en nødvendig struktur i arbejdet for modtageren.

På denne side vil du se et større udvalg af spilmuligheder og links dertil.
Sådan kommer du nemt igang
Hvis du ikke har den store erfaring med spil, og hvordan du kan tilrettelægge fagligheden, didaktikken eller pædagogikken i det så kig med her. Her er nogle links til gratisspil på nettet, hvor det faglige krav i spillet er en tydelig matematisk færdighed. Disse spil kan bruges til repetition af færdigheder. Typisk er det spil, hvor det handler om at få sin avatar i mål.
Afhængigt af det faglige standpunkt hos den enkelte elev, så ville jeg skabe følgende differentierede fokusser:



Færdighedstrænende Arkadespil

Mål: Plus 1. – 3. klasse
Beskrivelse: Skyd rumskibe med kanon vha. plusfærdigheder
Link: https://www.arcademics.com/games/alien

Mål: Plus 1. – 3. klasse
Beskrivelse: Jetski ræs vha. plusfærdigheder
Link: https://www.arcademics.com/games/jet-ski

Mål: Minus 1. – 3. klasse
Beskrivelse: Gummiands Ræs vha. minusfærdigheder
Link: https://www.arcademics.com/games/ducky-race

Mål: Samarbejde 1. – 5. klasse
Beskrivelse: Arbejd sammen to og to og klar udfordringerne
Link: https://www.coolmathgames.com/0-fireboy-and-water-girl-in-the-forest-temple

Mål: Samarbejde 1. – 5. klasse
Beskrivelse: Arbejd sammen to og to og klar udfordringerne
Link: https://fireboyand-watergirl.co/fire-boy-and-water-girl-2-in-the-light-temple

Mål: Samarbejde 1. – 5. klasse
Beskrivelse: Arbejd sammen to og to og klar udfordringerne
Link: https://fireboyand-watergirl.co/fireboy-and-water-girl-3-in-the-ice-temple

Mål: Samarbejde 1. – 5. Klasse
Beskrivelse: Arbejd sammen to og to og klar udfordringerne
Link: https://www.coolmathgames.com/0-fireboy-watergirl-4-crystal-temple

Mål: Samarbejde 1. – 5. Klasse
Beskrivelse: Arbejd sammen to og to og klar udfordringerne
Link: https://www.coolmathgames.com/0-fireboy-watergirl-5-elements

Mål: Minus 1. – 3. klasse
Beskrivelse: Jet ski ræs vha. minusfærdigheder
Link: https://www.arcademics.com/games/island-chase

Mål: Plus 2. – 5. klasse
Beskrivelse: Kanoræs vha. plusfærdigheder
Link: https://www.arcademics.com/games/canoe-puppies

Mål: Klokken 1. – 4. klasse
Beskrivelse: Girafræs vha. konvertering af analog til digitalt ur.
Link: https://www.arcademics.com/games/giraffe-dash

Mål: Geometrisk forståelse 2. klasse
Beskrivelse: Byg alt med figurer
Link: https://www.mathplayground.com/pattern-blocks.html

Mål: Omkreds og areal af figurer 2. – 3. klasse
Beskrivelse: Byg figurer på sømbræt
Link: https://www.mathplayground.com/geoboard.html

Mål: Geometrisk forståelse ved byggelse af store figurer 2. – 3. klasse
Beskrivelse: Samling af Figurer
Link: https://www.mathplayground.com/tangrams.html

Mål: Forståelse af spejlinger via kunst 2. klasse
Beskrivelse: Byg alt med figurer
Link: https://www.mathplayground.com/pattern-blocks.html

Mål: Forståelse af drejninger via kunst 2. klasse
Beskrivelse: Byg alt med figurer
Link: https://www.mathplayground.com/pattern-blocks.html

Mål: Forståelse af punkter i koordinatsystemet 2. klasse
Beskrivelse: Find rumvæsnet via den rigtige x og y værdi
Link: https://www.mathplayground.com/pattern-blocks.html

Mål: Plus og minus 1. – 4. klasse
Beskrivelse: Skateboard ræs i makkerpar vha. færdigheder i flerledede plus og minus stykker.
Link: https://www.arcademics.com/games/skateboard-pups

Mål: Skriv på computer 2. – 5. klasse
Beskrivelse: Skriv rigtigt på computer og ram ballonerne for at komme i mål.
Link: https://www.arcademics.com/games/typing-jets

Mål: Division 3. – 5. klasse
Beskrivelse: Hesteløb vha. udregning af divisionsstykker
Link: https://www.arcademics.com/games/division-derby

Mål: Gange 3. – 5. klasse
Beskrivelse: Racerløb vha. gangestykker.
Link: https://www.arcademics.com/games/grand-prix

Mål: Afrunding til nærmeste 10’er
Beskrivelse: Makkerløb på skateboard vha. afrundingsopgaver.
Link: https://www.arcademics.com/games/tandem-turtles

Mål: Gang etcifret tal med tocifret 4. – 6. klasse
Beskrivelse: Makkerløb i kano vha. større gangestykker.
Link: https://www.arcademics.com/games/canoe-penguins

Mål: Sammenligning af brøkdele
Beskrivelse: Holdtovtræk vha. opgaver hvor brøker skal sammenlignes
Link: https://www.arcademics.com/games/dirt-bike-comparing-fractions

Mål: Forståelse af brøker
Beskrivelse: Tag flest pizzaer ved at vælge den rigtige brøk.
Link: https://www.arcademics.com/games/pizza-pandas

Mål: Sammenhæng imellem brøk og decimaltal
Beskrivelse: Hundevæddeløb vha. brøk til decimal opgaver
Link: https://www.arcademics.com/games/puppy-chase

Mål: Størrelsesforhold 3. – 5. klasse
Beskrivelse: Ræs vha. opgave om størrelsesforhold
Link: https://www.arcademics.com/games/ratio-stadium

Mål: Find x 6. – 9. klasse
Beskrivelse: Odderræs vha. opgave med en ubekendt.
Link: https://www.arcademics.com/games/swimming-otters

Mål: Division 3. – 5. klasse
Beskrivelse: Ræs vha. opgaver om division
Link: https://www.arcademics.com/games/drag-race

Mål: Størrelser af vinkler 4. – 6. klasse
Beskrivelse: Send rumskibet vha. gæt på størrelse af vinkler.
Link: https://www.mathplayground.com/alienangles.html

Mål: Eksponentielle tal 5. – 6. klasse
Beskrivelse: Ræs med oddere vha opgaver med eksponentielle tal.
Link: https://www.arcademics.com/games/otter-rush

Mål: Gange med Brøker
Beskrivelse: Ræs med snescootere vha. brøk gange stykker.
Link: https://www.arcademics.com/games/snow-sprint

Mål: Plus med Brøker 5. – 6. klasse
Beskrivelse: Speedway vha. opgaver med plus af brøker.
Link: https://www.arcademics.com/games/speedway

Mål: Plus med Decimaltal 5. – 6. klasse
Beskrivelse: Spis flest godbidder ved at gætte rigtige svar på plus af decimaltalsopgaver
Link: https://www.arcademics.com/games/hungry-puppies

Mål: Forståelse af brøkdele
Beskrivelse: Byg broer så dyrene kan komme over ved enten at lægge brøkdele sammen eller veksle dem.
Link: Klik her

Mål: Sammenhæng af brøk, decimal, procent
Beskrivelse: Man får koblet brøk, decimal, og procent sammen i sammenligningsopgaver
Link: https://www.digipuzzle.net/minigames/mathcompare/mathcompare_fractions.htm?language=danish&linkback=../../dk/skolespil/matematik-broker/index.htm

Mål: Plus med negative tal 5. – 6. klasse.
Beskrivelse: Fang fluer vha. opgaver med plus af negative tal.
Link: https://www.arcademics.com/games/spider-match

Mål: De fire regningsarter 5. – 6. klasse
Beskrivelse: Brug alle regningsarter til at ramme et specielt resultat.
Link: https://www.mathplayground.com/make_a_number.html

Mål: Gennemsnit 5. – 6. klasse
Beskrivelse: Vind i spillet ved at samle tal til det rigtige gennemsnit
Link: https://www.mathplayground.com/math_hop.html

Mål: Plus og minus med ubekendte 5. klasse.
Beskrivelse: Ræs med biler vha. ligningsløsning.
Link: https://www.arcademics.com/games/spider-match

Mål: Forståelse af kendt og ukendt rumfang af kuber
Beskrivelse: Se om du kan gætte hvor stort rumfanget er?
Link: https://www.mathplayground.com/cube_perspective.html

Mål: Teknologisk forståelse. Kodning og systemtænkning
Beskrivelse: Kod roveren rigtigt til at undersøge Mars
Link: https://spaceplace.nasa.gov/explore-mars/en/

Mål: Udfordrende Geografispil for alle aldre
Beskrivelse: Prøv kræfter med alle slags udfordringer gældende geografi på denne hjemmeside med enorm mange spilmuligheder.
Link: https://online.seterra.com/da
Flere ting vil komme på 🙂
De Større Spil
Til disse spil vil det kræve mere forberedelse, og en tydelig tanke i forløbenes opbygning. Men udbyttet både socialt og fagligt er meget større. Hvis der er brug for inspiration til hvordan det skal gøres, så skriv til mig.

Mål: Matematik og samfundsfag 7. – 10. klasse
Beskrivelse: Brug din matematiske forståelse til at drive et transportfirma
Link: https://www.cargodynasty.dk/

Mål: Matematik og Samfundsfag 7. – 10. klasse
Beskrivelse: Udfordrende spil om fordelingen af skattepenge i et fiktivt land eleverne er minister for.
Link: https://europa.eu/taxedu/taxlandia_da

Mål: Matematik og iværksætteri 7. – 10. klasse
Beskrivelse: Tekstbaseret spil om udvikling af madfirma, fra strandgrill til ejerskab af en fastfood kæde.
Link: https://ivaekst.dk/akselspillet/akselspillet.htm

Mål: Matematik, Samfundsfag, Religion, Historie fra 7. – 10. klasse
Beskrivelse: Stort og udfordrende spil om at opbygge en civilisation fra bunden af. I dette spil er der mange tværfaglige muligheder.
Link: https://www.myabandonware.com/game/sid-meier-s-civilization-1nj/play-1nj

Mål: Matematik i 7. – 9. klasse.
Beskrivelse: Drift af en transportvirksomhed. Fokus på Budgettering, Overblik, Kommunikation, Planlægning
Link: https://www.microsoft.com/da-dk/p/openttd-official/9ncjg5rvrr1c?activetab=pivot:overviewtab

Mål: Matematik og Samfundsfag i 5. – 9. klasse.
Beskrivelse: Simulation af livet som en landmand i et tredjeverdensland. Fokus på statistik og samfundssituation.
Link: https://3rdworldfarmer.org/
Flere ting vil komme på 🙂