Definition
Når spil bliver bliver brugt til at fremme en læring hos modtageren, kaldes det for Spilbaseret Læring. På grund af spillet får modtageren læring, og kan typisk bruge denne læring til at vinde dele af eller hele spillet.
Underviseren planlægger typisk et mindre forløb, eller et projekt forløb hvor der tages udgangspunkt i spillet, men selve udviklingen af kompetencerne som læres for at vinde spillet, foregår som regel væk fra skærmen/spillepladen. Spilbaseret Læring er kort sagt det som læres, for at kunne spille et spil.
Da spillene som regel har meget af handlingen givet på forhånd, så ligger udfordringen typisk i at få skabt en nødvendig struktur i arbejdet for modtageren.
På denne side vil du se et større udvalg af spilmuligheder og links dertil.
Sådan kommer du nemt igang
Hvis du ikke har den store erfaring med spil, og hvordan du kan tilrettelægge fagligheden, didaktikken eller pædagogikken i det så kig med her. Her er nogle links til gratisspil på nettet, hvor det faglige krav i spillet er en tydelig matematisk færdighed. Disse spil kan bruges til repetition af færdigheder. Typisk er det spil, hvor det handler om at få sin avatar i mål.
Afhængigt af det faglige standpunkt hos den enkelte elev, så ville jeg skabe følgende differentierede fokusser:
Færdighedstrænende Arkadespil
Flere ting vil komme på 🙂
De Større Spil
Til disse spil vil det kræve mere forberedelse, og en tydelig tanke i forløbenes opbygning. Men udbyttet både socialt og fagligt er meget større. Hvis der er brug for inspiration til hvordan det skal gøres, så skriv til mig.
Flere ting vil komme på 🙂