Gamification

Hvordan får jeg skabt den bedste forudsætning, for mine elevers faglige arbejde? Hvordan kan jeg lave en ramme der gør at de husker det bedre?
Ved at lave elevernes faglige mål som en leg.

Definition
Gamification er en metode, hvor man laver et lærings eller kompetencemål, om til en leg eller et spil. På denne side kommer der flere bud på, hvordan man nemmere kan gribe begrebet an.
I tiderne hvor der bla. har været nedlukninger og restriktioner, der muligvis hæmmer ens hverdag, har jeg oplevet at mange mister motivationen til det arbejde eller de mål som man sætter sig for. Jeg har derfor udviklet en arbejdsmodel med punkter jeg har fundet relevante i mit arbejde med gamificering af læring og udviklingprocesser. I løbet af den kommende tid, vil jeg uddybe mange af punkterne i modellen. Man kan endelig skrive hvis man vil høre mere
“Let the games begin” 🤓📲🏅

Realisering del 1 – Point

Pointbaseret Motivation: Er godt redskab til tydeliggørelse af arbejdsproces i en gruppe er point. I de teams eller undervisningsgrupper jeg har styret eller været en del af, har det været særdeles motiverende. Overstående er de fordele og ulemper jeg er stødt på, i min brug af konceptet.

Realisering del 2 – Badges

Som underviser vurderer du bedst, hvad der skal til at få de fire forskellige badges for netop din klasse.

Realisering del 3 – Boss Battles

Jeg har selv prøvet denne metode af med en håndfuld opgaver, og oplevede elever ned i 2. klasses matematik være fastholdt i arbejdet i op til 40 minutter.


Under opbyggelse. 🙂